Saturday 28 May 2016

halacha - Cookies for kiddush


Many people, including Chabad, eat cookies before shacharis which raises a question about kiddush asked here. I understand that they do this because cookies don't count as a seudah.1 The flip side of that question is, for those of us who eat mezonot before shacharis, how can we eat the same mezonot for kiddush bemakom seudah?


1 Orach Chaim 89 (1?) forbids eating before shacharis. Mishnah berurah there permits various things and forbids others on the grounds that they are "like a meal".



Answer



The heter for eating cookies before davening is not based on the idea that it is not a seuda, rather that it is needed to concentrate during davening, despite the fact that it would otherwise be forbidden. As the Alter Rebbe writes:




ואפילו כל מיני אוכלים וכל מיני משקין ששייך בהם גאוה מותר לאכלם ולשתותם לצורך רפואה שאין ברפואה משום גאוה אבל לרעבו ולצמאו אסור אלא א"כ אינו יכול לכוין דעתו בתפלתו עד שיאכל או שישתה ואפילו עכשיו שאין מכוונים כל כך בתפלה מכל מקום אם רוצה לאכול ולשתות כדי לכוין הרשות בידו


Even all types of food and all types of drinks which can create haughtiness, it is permissible to eat them and to drink them for health, as health does not have [concerns] of haughtiness. However for his hunger and his thirst it is forbidden unless he is unable to concentrate his mind in prayer until he eats or drinks. And even nowadays, when we do not concentrate so much in prayer, nevertheless if he wants to eat and drink in order to concentrate, he has permission to do so.



See there for sources.


For those wondering if this is the reason for the leniency, regarding Chabad practice specifically see here: (emphasis added)



הנה לא ירעיב את עצמו עד כמה וכמה שעות על היום, אלא ישתה דבר המחזק את הגוף וגם יאכל מיני מזונות בבקר ואפילו קודם התפלה. וכבר ידוע פתגם רבוה״ק והוראתם, אז מען־ דארף עסין צוליב דאוונען ניט דאוונען צוליב עסן. וכוונתם היתה ג״כ בפשטות, שאם הוא רעב בשעת התפלה, הרי אי אפשר, לאנשים כערכנו — שלא תהי׳ לזה נגיעה בהתבוננות בתפלה והאריכות בה, משא״כ כשיאכל לפני התפלה יסולק בלבול זה, וביכולתו - אם רק ברצונו - לעבוד עבודתו ביותר טוב ובאופן נעלה.


ובתור תיקון על אשר נהג עד כמה באומן אחר, הרי ישפיע גם בסביבתו, אשר כל אלו שאינם בריאים ועפמ״ש באגרת התשובה הנ״ל, לא ירעיבו את עצמם, ויתפללו בבקר וגם ילמדו אז נשמה בגוף שאינו מבלבל, והשי״ת יצליחו




No comments:

Post a Comment

readings - Appending 内 to a company name is read ない or うち?

For example, if I say マイクロソフト内のパートナーシップは強いです, is the 内 here read as うち or ない? Answer 「内」 in the form: 「Proper Noun + 内」 is always read 「ない...