What are the earliest explicit sources that reference a celebration upon becoming a bar mitsvah, and indicate that this celebration has some halakhic significance?
The Yam Shel Shelomo to Bava Kamma (7:37) references such an Ashkenazi practice, and seems to indicate that it has halakhic significance, but are there earlier explicit sources for this, (specifically from the Rishonim)?
וסעודת בר מצוה שעושים האשכנזים, לכאורה אין לך סעודת מצוה גדולה מזו, ושמה יוכיח עליה. ועושים שמחה, ונותנים למקום שבח והודיה, שזכה הנער להיות בר מצוה, וגדול המצוה ועושה, והאב זכה שגדלו עד עתה, להכניסו בברית התורה בכללה. וראיה להדיא ספ"ק דקדושין (ל"א ע"א) שאמר רב יוסף לבסוף, השתא דאמר ר' חנינא גדול המצוה ועושה כו', מאן דאמר לי שאין הלכה כר' יהודא, דאמר סומא פטור מן המצות, עבידנא יומא טבא לרבנן
An earlier source which references the practice of a bar mitzvah party is the Zohar (quoted by R. Qafih in Ketavim, vol. 3 p. 1427), but that does not indicate that it has halakhic significance.
So, the goal would be to find references to the practice itself from the 13th century or earlier, and more importantly, references to its halakhic significance from the 15th century or earlier.
No comments:
Post a Comment