Tuesday, 14 June 2016

sources mekorot - What is Rambam's opinion on demons?


In Mishne Torah A.Z (11:16) he says that sorcery and mysticism in general does not exist, but he does not refer to demons explicitly. Does the Rambam speak about demons specifically anywhere else?



Answer



The Rambam mostly rejected the idea of demons. This resulted in him either completely ignoring הלכות mentioned in the גמרא that were based on the existence of demons (such as the issur of keeping food beneath your bed), or giving the הלכות different and more rational reasons (an example for such an halach is מעין שבע said on Friday nights, which was based on the fear that demons, which are common on Friday nights, will attack those that stay alone after davining. The Rambam was instead worried of other natural dangers, and so when ליל הסדר falls on Friday night, the Rambam says you still say מעין שבע even though ליל הסדר משומר מן המזיקין. In this example there is a real נפקא מינא from the Rambams rational approach!). The Rambams rational approach affected not only the הלכות based on demons, but also הלכות that base on other irrational/supernatural phenomenons (such as explaining the reasons of אישה קטלנית on medical reasons rather the her מזל, which has some נפקא מינות.)


There are a few different approaches to his disbelief in them, that range from the Gra's statement that the philosophy twisted the Rambams mind:


"והוא [רמב"ם] נמשך אחרי הפילוסופיא, ולכן כתב שכשפים ושמות ולחשים ושדים וקמיעות הכל הוא שקר. אבל כבר הכו אותו על קדקדו, שהרי מצינו הרבה מעשיות בגמרא על פי שמות וכשפים. "אמרה איהי מלתא, ואסרתה לארבא"... (שבת פא,ב חולין קה,ב) ובסוף פרק ד' מיתות, ובירושלמי שם עובדא דר"א ור"י ובן בתירא, וכן ר"ח ור"א דאיברי עיגלא תילתא, ור' יהושע דאמר שם ואוקמיה בין שמיא לארעא (בכורות ח,ב), וכן אבישי בן צרויה (סנהדרין צה,א), והרבה כיוצא. ואמרו (בסוף פרק ארבע מיתות, חולין ז,ב) למה נקרא שמן כשפים וכו'. והתורה העידה "ויהיו תנינים". ועיין זוהר שם. וכן קמיעין בהרבה מקומות ולחשים רבו מלספר. והפילוסופיא הטתו ברוב לקחה לפרש הגמרא הכל בדרך הלציי ולעקור אותם מפשטן, וח"ו איני מאמין בהם ולא מהם ולא מהמונם, אלא כל הדברים הם כפשטן, אלא שיש בהם פנימיות, לא פנימיות של בעלי הפילוסופיא שהם חיצוניות, אלא של בעלי האמת.".


The kuzke rebbi that defend him, and said that once the Rambam stated the the demons don't exist they indeed ceased to exist, and Harav Tzvi Yehuda that said that the Rambam did believe in demons, but as the spiritual leader of the nation he felt that it was better if they stop messing with unnatural things.



Sources: Gra - ביאור הגר''א שו''ע יו''ד ס' קעט ס''ק יג. Kuzk - in the book אמת ואמונה. Hrav Tzvi Yehuda - שיחה לפרשת יישלח, חלק 9.


No comments:

Post a Comment

readings - Appending 内 to a company name is read ない or うち?

For example, if I say マイクロソフト内のパートナーシップは強いです, is the 内 here read as うち or ない? Answer 「内」 in the form: 「Proper Noun + 内」 is always read 「ない...