Tuesday 10 November 2015

halacha - If a chazzan has to repeat Shmoneh Esrei, can he use the chazarat hashatz for that?


Let's say a chazzan makes a mistake in his personal Shmoneh Esrei that he would have to repeat it for (e.g. missed yaaleh vyavoh). Can he use the chazarat hashatz as his required repetition, or must he repeat it silently, and then again aloud?



I think that the purpose of the chazarat hashatz was originally to allow people to be yotzei their chiyuv by listening and answering amen. Couldn't he theoretically be yotzei from the repetition also?
Also, having the congregation wait for the chazzan to repeat Shmoneh Esrei silently might come under tircha dtzibura.



Answer



Short answer: Yes.


Long answer: It depends:


The Kitzur Shulchan Aruch states in סימן יט - דיני משיב הרוח, טל ומטר, יעלה ויבא ועננו that it depends:



  • If the mistake was in the first 3 Brachot and he noticed before ending his silent Amida, then he goes back, if doing so won't inconvenience the congregation.

  • If he made any other mistake, he relies on his repetition and does not daven a second silent Amida.



If he relies on his repetition, he has to end the loud Amida [by reciting quietly] אֱ-לֹהַי נְצֹר וְכוּ'‏ and take 3 steps back [before continuing the service].



סעיף יג: שְּׁלִיחַ צִבּוּר שֶׁטָּעָה בִּתְפִלַּת הַלַּחַשׁ, אֵינוֹ חוֹזֵר וּמִתְפַּלֵּל שֵׁנִית מִפְּנֵי טֹרַח הַצִּבּוּר, אֶלָּא סוֹמֵךְ עַל הַתְּפִלָּה שֶׁיִּתְפַּלֵּל בְּקוֹל רָם, (וְלָכֵן לְאַחַר חֲזָרַת הַתְּפִלָּה יֹאמַר אֱ-לֹהַי נְצֹר וְכוּ' וְיַפְסִיעַ גּ' פְּסִיעוֹת) אַךְ אִם טָעָה בּג' בְּרָכוֹת רִאשׁוֹנוֹת וְנִזְכַּר קוֹדֵם שֶׁהִשְׁלִים תְּפִלָּתוֹ, בְּעִנְיָן שֶׁלֹּא יְהֵא בַּחֲזָרָתוֹ טֹרַח הַצִּבּוּר, יַחְזֹר (קכ"ג קכ"ו). ‏



The Shulchan Aruch in סימן קכו - דין שליח צבור שטעה states that in the first 3 Brachot he always has to go back, but the Be'er Heitev elaborates that this only applies if he has not yet ended his Amida.



ד: אִם טָעָה שַׁ''ץ כְּשֶׁהִתְפַּלֵּל בְּלַחַשׁ, לְעוֹלָם אֵינוֹ חוֹזֵר וּמִתְפַּלֵּל שֵׁנִית מִפְּנֵי טֹרַח הַצִּבּוּר, אֶלָּא סוֹמֵךְ עַל הַתְּפִלָּה שֶׁיִּתְפַּלֵּל בְּקוֹל רָם, וְהוּא שֶׁלֹּא טָעָה בְּג' (ה) רִאשׁוֹנוֹת, שֶׁאִם טָעָה בָּהֶם, לְעוֹלָם חוֹזֵר כְּמוֹ שֶׁהַיָּחִיד חוֹזֵר.‏


באר היטב (ה) ראשונות. כתב לבוש דוקא כשנזכר קודם שהשלים תפלתו אבל אחר שהשלים תפלתו אינו חוזר ובל''ח חולק ומ''א הסכים כלבוש ע''ש:‏



No comments:

Post a Comment

readings - Appending 内 to a company name is read ない or うち?

For example, if I say マイクロソフト内のパートナーシップは強いです, is the 内 here read as うち or ない? Answer 「内」 in the form: 「Proper Noun + 内」 is always read 「ない...