Saturday 21 November 2015

grammar - Meaning of いかんしょ in following sentence


In a book called 鉄道員 (ポッポヤ) I read following sentence:




俺ァ、ポッポヤだから、身うちのことでなくわけいかんしょ。



(This sentence is really only one sentence, it's his thought on something.) Notes: This ポッポヤ is an old man living somewhere in Hokkaido.


Now, I never heard of いかん before, fortunately there was already a question asked for this here. But what does the additional しょ mean?



Answer




俺ァ、ポッポヤだから、身うちのことでなくわけいかんしょ。



is a collapsed/colloquial way of saying:




俺は、ポッポ屋だから、[身内]{みうち}の[事]{こと}で[泣]{な}く[訳]{わけ}に(は)いかないでしょう。



The いかん is 行かん(=行かない), and the いかん in the linked question is [如何]{いかん}.


~わけに(は)いかない means "can't~", "not supposed to~" or "not allowed to~".


The しょ at the end is Hokkaido dialect for でしょう (See naruto's comment).


No comments:

Post a Comment

readings - Appending 内 to a company name is read ない or うち?

For example, if I say マイクロソフト内のパートナーシップは強いです, is the 内 here read as うち or ない? Answer 「内」 in the form: 「Proper Noun + 内」 is always read 「ない...